Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments
Pe Alina n-o cunosc personal (încă), doar profesional. În august 2017 a lansat prima hartă bilingvă a cramelor din România despre care am scris deja aici. Așadar, când am pornit în aventura scriitoricească wine and dine, mi-era foarte clar că trebuie s-o întreb câte ceva despre vin.
Am întrebat-o ce înseamnă vinul pentru ea. Răspunsul?
Stil de viață. Îmi desfășor activitatea în două sectoare economice diferite. De peste 15 ani lucrez în industria încălțămintei, mai exact administrez o fabrica producatoare de tocuri și tălpi pentru încălțăminte de damă. Culmea este că datorită acestui sector, am interacționat cu vinul, în ideea de a-l cumpăra și a-l oferi cadou. Am călătorit des în scop profesional în afara țării și, la întoarcere, aproape de fiecare dată cumpăram vin pentru a-l face cadou sau pentru mine.
Povestea Alinei cu vinul începe în 2011 când a descoperit cramele din România, iar cel mai important, spune ea, a interacționat cu oamenii din toate mediile.
Îmi place să călătoresc și am avut parte de o invitație la o petrecere de 1 mai ce se desfășura la o cramă din România. Mai mult decât o călătorie în care cunoști locuri și să te bucuri de o zi festivă, am descoperit vinul și oamenii din spate, dar și locul în care se produce. Așa a început totul. Apoi, winebar-urile din București începuseră să apară și să organizeze tot mai multe degustări de vinuri. Am cunoscut mai multe crame pe care încet încet le-am vizitat. Am continuat vizitele la crame în afara țării. În ultimii cinci ani, orice ieșire în afara țării presupune vizite la crame sau ieșiri în spații unde vinul este prioritar. Iar dacă nu este prioritar acolo, îl am eu în valiză.
Cum a dus pasiunea mai departe?
Alina face foarte multe fotografii, nu pleacă fără aparatul de fotografiat niciodată. “Cred că oricine face fotografii, într-un fel sau altul, le publică pe rețelele de socializare. Eu am ales să le prezint împreună cu povestea locurilor pe care le-am vizitat și astfel au apărut proiectele CrameRomania.ro – singura bază de date bilingva online a cramelor din România, ReVino.ro – trip advisor al cramelor din România, astfel cei interesați de turismul viticol să aibă cât mai multă informație despre cramele ce pot fi vizitate, dar și ce presupune o astfel de vizită. Și nu m-am oprit aici, organizez și un salon de vinuri și turism viticol, o ediție pe an, ReVino – Descopera vinurile din Romania. Recent am lansat și o hartă viticolă în format print pentru a completa informația pe care o aduc în această direcție celor care vor să descopere vinul și cramele din România”, explică Alina Iancu.
Am întrebat-o și care îi este vinul preferat.
Beau foarte multe vinuri spumante, îmi plac vinurile făcute prin metoda clasica, adică cele făcute prin aceeași metodă prin care se face șampania. Nu am branduri preferate, îmi place să diversific și, deși promovez vinurile românești cu orice ocazie, beau vinuri internaționale. Și asta recomand celor care doresc să afle mai multe despre vinuri, să fie deschiși să încerce, chiar dacă au deja preferințe sau chiar dacă spun ei că au băut nu știu ce vin și că acela este cel mai bun. Vinul evoluează și, întodeauna, în funcție de stare, de companie sau de ceea ce servești la masă, poți găsi acel vin de care nu credeai vreodată că o să îți placă sau care nu este neapărat scump.
O poveste personală legată de vin?
În ultimii cinci ani, toate evenimentele importante din viața mea se învârt în jurul vinului. Așa cum am spus, în ultimii ani am interacționat cu foarte mulți oameni și pot spune că cei mai buni prieteni ai mei lucrează în acest sector. Astfel, evenimentele personale, fie că sunt zile de naștere sau alte zile festive, mi le petrec la crame. Recent, am fost un weekend la Londra la prieteni pe care i-am cunoscut în industria vinului. În ambele zile, jumătate din timp ne-am plimbat prin parcuri și am facut picnic cu sushi și șampanie iar apoi ne-am închis în casă și am stat la povești în jurul câtorva sticle de vin, pe care le-am baut, evident. Nu am intrat în niciun restaurant sau bar, nu am mers în zonele turistice.
Hai să vorbim și de costuri.
Lumea vinului, și aici mă refer la experiențe de calatorii sau experiențe culinare ce se învârt în jurul vinului, implică costuri considerabile. Deși ceea ce fac acum a devenit un business, este un sector destul de costisitor. Daca nu aveam un venit de la actualul și principalul job, dar și înțelegerea asociatului meu, nu reușeam să mă susțin, să călătoresc atât de mult și să ajung la astfel de experiențe cu astfel de proiecte. Colegii din sectorul de încălțăminte au reușit să mă înțeleagă și chiar să mă ajute în diferite situații de logistică.
Mai multe despre Alina Iancu, chiar de la ea
Eu am și un site personal unde am câteva fotografii de la crame http://www.alinaiancu.ro/about/, l-am început în 2013 însă îmi este destul de greu să-l gestionez pentru celelalte trei site-uri, CrameRomania, ReVino si ReVino Wine Fair care sunt administrate tot de mine, la fel ca și mare parte din tot ce înseamnă vizual în proiectele mele. Am prietenii care mă ajută și mă susțin în ceea ce fac și am o colegă care mă ajută part time în comunicare.
Fotografiile aparțin Alinei
*Wine and dine este seria de articole a lunii care au ca punct central vinul și poveștile din jurul lui.