Nu știu alții cum sunt – ba știu, dar așa e expresia neaoșă, dar eu iubesc să mănânc, fie delicatesuri, fie lucruri experimentale, fie chestii delicioase care îmi activează memoria gustului.
Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments
Fiind mai mult plecată decât acasă la București, o mare parte din mesele mele se desfășoară la restaurante, unde dincolo de meniul propriu-zis, servire și decor, în propriul rating intră și curățenia de la baie. Bunicul meu avea această vorbă că dacă o cârciumă are baia murdară și neîngrijită, și în bucătărie e la fel, iar de câte ori intru într-un restaurant nou și mă duc la baie să mă spăl pe mâini, evaluez starea bucătăriei prin prisma toaletei. De cele mai multe ori, este un indicator bun, cu mici excepții de asumare. De ce? Pentru că bucătarul este responsabil de întreaga experiență a unui consumator, pentru că își dorește ca omul respectiv să povestească fain despre restaurantul lor și să spună și altora ce bine a fost acolo, din toate punctele de vedere.
Scriu aceste rânduri din Alba Iulia, unde mă aflu pentru câteva zile, și unde am descoperit la cele 3 restaurante un am mâncat un coșuleț cu produse de igienă feminină la toalete – deodorant antiperspirant, tampoane și absorbante. Sunt multe locuri din țară care oferă astfel de lucruri – un gest infim pe parte de costuri, dar care îți spune discret că „nouă ne pasă ca tu să te simți bine în pielea ta”.
De la explozia platformelor de social media, băile au devenit un loc foarte important în ecosistemul ieșitului în oraș, selfie-ul din baie fiind unul dintre cele mai uzitate cadre, intens exploatată și de proprietarii de restaurante și baruri, care au investit în decoruri, tocmai pentru a oferi și mai multă siguranță fetelor și a se simți frumoase.
O să las mai jos câteva idei despre cum băile locațiilor horeca ar putea fi mai atractive:
- crearea unui cuier unde să îți poți agăța poșeta/haina, ceva atât de mic, dar atât de important când vrei să folosești vasul de toaletă (aici șocul meu principal este cauzat de toaletele din malluri, unde se presupune că mergi la cumpărături, așadar ai pungi după tine, și NU EXISTĂ cuiere, trebuie să improvizezi și să lași pe jos sacoșele).
- toalete individuale, cu vas de toaletă și chiuvetă în aceiași încăpere – dacă spațiul permite, mi se pare cea mai elegantă formă de respect pentru consumator, care are nevoie de intimitate (menționez aici o situație prin care am trecut chiar recent, o amică care poartă aparat dentar m-a întrebat dacă știu restaurante din București cu toaletă individuală, ca să poată apoi să-și scoată resturile de mâncare dintre dinți în intimitate, nu în spațiul comun).
- niște mesaje / un design mai altfel pentru toaletele comune, un trend care se poartă în special la baruri/cluburi. Personal, mă simt destul de inconfortabil în spațiul toaletelor comune, mai ales la ore mici.
- oglinzi full body, mai ales după ce ai scăpat mâncarea pe tine, cred că ți-ar plăcea să vezi cât de vizibilă este pata în raport cu restul corpului/hainelor tale. Pare că este un trend și lipsa completă a oglinzilor, cu mesaje încurajatoare despre „nu te mai preocupa, ești frumoasă azi”.
- existența unui spațiu vizibil unde să existe consumabile – prosoape de hârtie, hârtie igienică.
- mesajele drăguțe despre aruncatul hârtiei în coșul de gunoi – știu locuri unde wc-ul înfundat se întâmplă cam la 2-3 zile.
- spații child friendly, cu mese speciale de schimbat bebe – cred că 1 din 50 de restaurante au și spațiu dedicat bebelușilor. E ciudat totuși că au scaune de bebe pe care le aduc la mese, dar nu și spațiu special de schimbat copilul. Mă înclin în fața mamelor care găsesc soluții să schimbe totuși un bebe, fără un spațiu adecvat.
- toleranța de gen când un tătic vine cu fetița lui la toaleta de femei. M-am intersectat cu astfel de tătici în mai multe locuri și de fiecare dată mi s-a părut că fac un walk of shame pentru că sunt acolo, judecați din priviri de doamne că „vaaaai, e un bărbat în toaletă și nu îmi mai pot pudra nasul”. Poate aici ar ajuta niște mesaje de încurajare pentru tătici, căci văzute mai des de femei pudice, s-ar putea să nu mai strâmbe din nas.
- existența unor automate de prezervative și tampoane, mai ales în zona cluburilor și a locurilor unde programul se desfășoară până târziu. Nu cred că acum e spațiul potrivit de făcut educație sexuală, dar vreau să vă amintiți cum se uită vânzătorul la tine, inclusiv farmacistul, când cumperi prezervative, pilule contraceptive, teste de sarcină. Societatea noastră consideră că este rușinos să faci sex, așadar te tratează ca atare.
Pentru majoritatea dintre noi, baia este un loc sacru, un loc unde suntem singuri și avem (sau nu) curajul să ne privim toate vulnerabilitățile în oglindă, pe care apoi le astupăm cu creme și machiaj. Iar micile gesturi, ca acele coșulețe cu produse de igienă feminină, fac diferența. Și da, nevoile fiziologice sunt un barometru a faptului că suntem oameni sănătoși, funcționali, cu organisme care reacționează așișderea. Să vă faceți griji dacă nu utilizați des toaleta, nicidecum viceversa. Las mai jos un grafic pe care îl văd mult prea rar în toalete, dar care ajută să mai înțelegem una-alta despre corpul nostru.
