Într-o lume în continuă schimbare, și ceea ce numim trenduri food&drinks par că se reinventează pentru 2024.

Astfel, tendințele din acest domeniu sunt influențate de o varietate de factori, de la preferințele consumatorilor și stilul de viață până la aspectele sociale și tehnologice. Am cercetat numeroase surse și reviste internaționale de specialitate și am identificat câteva direcții principale care vor modela peisajul alimentar și cel al consumului de băuturi în cursul acestui an.

Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments

Trenduri food&drinks: third-culture cuisine

Povesteam și în newsletter-ul UMAMI Moments că de când toate marile publicații au prezentat trendurile în materie de food & drinks, cel mai mult mi-a atras atenția discuția din zona globalizării: istoricul bucătarului, suprapus cu ingredientele locale, cu tehnicile internaționale, și astfel ai un fel de mâncare third-culture cuisine. Dacă sunteți familiari cu conceptul de wafu, invenția italiano-japoneză care capătă din ce în ce mai mare amploare în lume, cam așa s-ar traduce acest third-culture cuisine.

Povestea asta e dincolo de ceea ce știm deja în bucătărie că se numește fusion, și cred că se suprapune mănușă pe storytelling-ul pe care ni-l dorim o dată cu farfuria care ajunge în fața noastră. Și da, cred că-i și o formă de umanizare a omului care gătește pentru tine, căci lasă în farfuria respectivă nu doar cunoștințele sale concrete de bucătăreală, ci și tot felul său creator, exact ceea ce l-a adus în acest punct. Fain, de urmărit.

Trenduri food&drinks: no menu

O altă discuție interesantă este cea legată de trendul no menu, care nu e neapărat ceva nou – căci se discută de niște ani, cât acum capătă alte valențe, la extreme chiar aș putea spune. Specialiștii menționează două aspecte: cei care sunt atât de pasionați de gastronomie și ideea de a fi aproape de un chef care le pregătește ceva – orice, și cei super cunoscători, care știu deja ce vor – practic, hiper-customizarea, unde singuri spun ce vor. Ca referință, vă recomand Replacing Chef Chico, o mini-serie pe Netflix, cu un restaurant unde totul este customizat pentru client, după un fel de interviu în prealabil.

Trenduri food&drinks: turismul culinar continuă

Revista Elite Traveler menționează că 70% dintre consilierii Virtuoso au raportat o creștere a călătoriilor culinare. Vizitarea unei berării sau a unei distilerii și degustarea de street food ocupă primele locuri în preferințele experiențelor culinare, cu tot mai mulți călători sperând să descopere mai mult despre cultura unei regiuni prin gastronomie.  Italia, Franța și Mexicul sunt cele mai populare destinații pentru pasionații de mâncare, în timp ce Portugalia, Copenhaga, Croația și Columbia devin zone culinare în ascensiune.

Datele Booking.com arată că mâncarea joacă un rol central în luarea deciziilor de călătorie, cu 67% dintre călători exprimând interes în a afla despre originile deliciilor culinare ale unei destinații. Se preconizează că vor exista cereri mari pentru cazările și experiențele care evidențiază istoria tradițională, geografia și bucătăria locală. Călătorii sunt dornici să încerce feluri de mâncare indigene și arome tradiționale, 85% exprimând dorința de a explora experiențe autentice culinare. Booking.com observă că această tendință deschide oportunități pentru operatorii din industrie să ofere trasee alimentare immersive care contribuie la comunitățile locale.

Trenduri food&drinks: gările, noi destinații gastronomice

Cum grija pentru sustenabilitate este o preocupare din ce în ce mai acută, mersul cu trenul a redevenit un mijloc de transport cel puțin interesant. O dată cu redesignul unui număr mare de gări istorice, dar și a călătoriilor premium cu trenuri de tip Orient Express, și oferta de mâncare din astfel de locuri a devenit atractivă.

Las spre delectare o listă cu cele mai frumoase gări din lume, 5 locuri unde mâncarea din gară are și stele Michelin și cele mai luxoase călătorii cu trenul unde se servește fine dining.

Trenduri food&drinks: călătoriile de descoperire a istoriei alimentelor

Gurmanzii sunt din ce în ce mai interesați să descopere originea și sustenabilitatea ingredientelor locale în restaurantele pe care le vizitează. Dorința de a învăța despre producția locală, furnizori și istoria alimentelor devine o tendință crescută, conectând călătorii cu tradițiile culinare și culturale ale destinațiilor lor.

Trenduri food&drinks: călătoriile alături de chefs

Călătoriile alături de bucătari devin o experiență captivantă, unde participanții pot merge într-o regiune alături de un bucătar, implicându-se la cumpărături și gătit pentru a experimenta cultura locală. Oamenii continuă să rezerve astfel de experiențe, călătorind în străinătate și descoperind bucate, vinuri și cultura destinației sub îndrumarea directă a chefs.

Trenduri: grădinile urbane

Grădinile urbane devin un trend din ce în ce mai important, având scopul de a îmbunătăți securitatea alimentară și nutrițională, și încurajând agroecologia urbană. , furnizează alimente sănătoase și oferă oportunități de venit comunităților vulnerabile. Sunt numeroase proiecte în lume – cel mai mare urmează să se deschisă anul acesta în Rio de Janeiro (Brazilia), și au început să apară timid și în România. 

În vară, colegii de la Buletin de București anunțau că locuitorii cartierului Andronache vor avea o nouă grădină urbană, cu loc de joacă pentru copii, zonă de recreere şi multă vegetaţie. Aceasta va fi amenajata pe strada Cumpenei nr. 6 din Sectorul 2. Și G4Media a anunțat în decembrie 2023 că aproximativ 87.000 de metri pătraţi din fosta platformă a combinatului siderurgic din Hunedoara ar putea fi transformaţi, în următorii ani, într-o grădină urbană printr-un proiect pe care administraţia locală îl doreşte pus în practică prin atragerea de fonduri nerambursabile oferite de Programul Tranziţie Justă (PTJ) al Uniunii Europene.

Trenduri: și mai mult foraging

Urban foraging este un termen care descrie procesul de căutare și colectare a resurselor alimentare din mediul urban și se referă la practica de a găsi și folosi plante sălbatice, plante comestibile, fructe, legume sau alte resurse naturale disponibile în orașe sau zone urbane. Am povestit deja pe larg despre acest fenomen, aici.

Pe mapamond însă, lucrurile au devenit un întreg fenomen. De exemplu, în Suedia, au apărut mai multe restaurante DYI, situate în mijlocul pădurilor, unde îți culegi propria hrană, apoi ești supravegheat să o gătești, după care te poți bucura de această experiență – the Edible Country. Tot în zona nordică puteți avea și experiența Kitchen On The Edge – unde experiența gastronomică este un combo între o întâlnire cu un chef cu stea Michelin, un biolog, un pădurar și/sau tot felul de oameni care lucrează cu materialele pădurii/pământului.

Trenduri: degustările de vin nepretențioase

Asociația Viticultorilor din SUA menționează că au observat cum călătorii doresc o experiență viticolă simplă, fără intimidare sau formalități, nu neapărat în camere de degustare impunătoare, ci care mai degrabă oferă un prilej de întâlnire prietenoasă și autentică în mijlocul viei.

 

 

 

Write A Comment