Cea mai complicată parte din viața de adult este cea legată de finanțe și economisire. Nu decizii de luat, nu responsabilități, nu altceva. Ci banii. Cum faci să fie bine pe termen scurt, mediu și lung? Câștigi suficient pentru toate nevoile tale? Vrei mai mult? Ce vrei mai exact din acest mai mult? Cât ar trebui să câștigi ca să te consideri fericit? Și multe, multe, multe alte întrebări pe care sunt absolut sigură că vi le-ați pus și voi de-a lungul timpului.

Eu nu cred că banii aduc fericirea. Nici că o cumpără. Tata a murit de cancer. Nici toți banii din lume nu l-au putut face bine, pur și simplu a fost descoperit în fază terminală. Bunicul a luat o nosocomială din spital. Degeaba doctorii lui erau toți absolut drăguți. Nu suficient cât să protesteze că spitalul ăla era o infecție. Și nu, nu ne-am gândit că poți muri din cauza unei infecții intra-spitalicești, căci probabil am fi plătit pentru o dezinfecție serioasă. E complicat, mai ales la chestiuni personale.

Revenind la organizarea finanțelor personale și economisire, cred că mă încadrez în categoria de oameni cu venituri medii. Una dintre problemele constante ale vieții mele profesionale este că mereu am fost ceea ce se numește underpaid – am acceptat tasks suplimentare fără să cer bani în plus, n-am cerut mărire de salariu căci mi se părea că trebuie să vină de la superiori și nu de la mine, m-am subevaluat în multe cazuri. En fin, alte drame, alte povești. În accepțiunea mea, mediu înseamnă foarte bine. Normal că se poate oricând și mai bine, însă pentru nevoile mele actuale, e foarte bine. Și mai ales pentru că am reușit, chiar și așa, să am un plan de economisire. Abia pe la mijlocul anului trecut am realizat și conștientizat acest foarte bine. Și de atunci, cu mici alunecușuri, am schimbat cumva setup-ul mental. Și-i extraordinar.

Cum mi-am organizat finanțele pentru economisire?

Money, money, money
Money, money, money
  1. O agendă unde notez orice cheltuială. Agenda e foarte mică și o car cu mine peste tot ca să îmi amintesc să notez.
  2. O aplicație de mobil (Spending Tracker app) care îmi face calcule și mă trage de mânecă.  Știu, sunt foarte multe și fac tot felul de minuni fiecare, însă asta îmi place în mod particular pentru că este foarte friendly pentru mine. Pare că dublează agenda, dar e foarte bine. Notând de două ori pe ce dau banii, a treia oară mă mai gândesc dacă fac wise shopping sau nu. Iar aplicația mi le așază pe categorii, așadar văd cum înclină balanța și unde mai am de ajustat, dacă e posibil.
  3. Un Excel în Google Docs în care îmi notez veniturile, cheltuielile și economiile de la o lună la alta. La început de an nou fac calculele și văd cum m-am descurcat comparativ cu alți ani.
  4. Metoda hardcore (testată și funcțională): alegi o sumă cu care ești tu comfortabil pe lună (să zicem 3000 lei), apoi o împarți la fiecare zi a lunii (100 lei zilnic) și acela e bugetul zilnic. Ca să nu existe tentații majore, scoți în fiecare săptămână de la bancomat exact suma respectivă (sau mai puțin dacă o parte din plăți le faci online). Având doar cash pe săptămână, te organizezi mai ușor cu deciziile de cumpărare căci știi exact pe ce te bazezi. Nu, nu e ok să trișezi cu tine și să zici că te împrumuți din valoarea de săptămâna următoare. Surpriza faină pentru mine cel puțin a fost că și cu buget de austeritate auto-impus, tot am ieșit la final de lună cu vreo 200 lei în plus – nu, nu i-am cheltuit pe prostii, ci i-am trecut în bugetul de economii. Da, o să fie panică în săptămâna când aveți de plătit întreținerea și facturile, dar dacă le potriviți să fie în săptămâni diferite, s-ar putea să nu mai fie așa rău. Da, poți ieși în oraș să bei cafele cu prietenii, poți ieși la cină, la teatru sau merge la cinema. Senzația de foame trece cu un fruct/iaurt, iar în oraș poți alege din meniu și supă/ciorbă, nu musai vita bine făcută și ce nu termini din farfurie, iei la pachet. Redresezi bugetul din food shopping – îți gătești acasă cu meniu pe o săptămână prestabilit și cumperi doar ce ai pe listă, nimic mai mult. E greu la început, dar apoi devine rutină. Și cel mai important, funcționează dacă te motivează ceva foarte puternic, cum ar fi o vacanță. Cred că merge și cu alte lucruri cum ar fi o mașină / avansul pentru creditul la casă, n-am testat decât variantele cu vacanțele.

Voi ce metode de economisire folosiți? Sharing is caring 🙂

Photo credit: canva.com

Declutter este proiectul lunii ianuarie 2019. În fiecare lună, Ideile roșcate vor avea o temă. Am mai scris despre momentul meu hygge de acasă și cum m-am hotărât să-mi fac curat în viață și care mi-e lista de priorități.

Author

Write A Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial