Povestea începe într-un sfârșit de august londonez. Om drag mie m-a dus într-o incursiune chiar în inima Londrei, în Picaddilly Circus, unul dintre cei mai importanți poli de fashion & luxury din lume. Iubesc să casc gura în fața vitrinelor – americanii spun frumos windows shopping, și să mă bucur de tot felul de detalii pe care arhitecții de vitrine le creează pentru a te invita înăutru.
Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments
Și în tăvălugul de super brands care converg în Piccaddilly Circus – poate cel mai cunoscut OOH placement din lume, un palat al tuturor simțurilor te invită înăuntru: Fortnum & Manson.
Fortnum & Manson există din 1707 și are la bază doi fondatori, domnul Fortnum și domnul Manson. Domnul Fortnum lucra pentru casa regală și a început o mică afacere cu lumânări semi-uzate – asta pentru că una dintre multele extravaganțe ale Reginei Anne era ca în fiecare seară să fie aprinse un set nou de lumânări. Când afacerea a început să crească – desigur, cine nu voia lumânări mai ieftine & de calitate superioară, așa cum erau cele pentru casa regală, i-a propus domnului Manson, care la acel moment era proprietarul casei unde domnul Fortnum era chiriaș, să se asocieze – atât pentru povestea cu lumânări, cât și pentru un alt business al lui Fornum, un mic magazin de tip aprozar. Practic, apropierea de casa regală le permitea accesul la o altă piață de produse – mult mai bune, așadar mai scumpe, iar în scurt timp, abilitatea și priceperea în afaceri a celor doi a făcut ca cei din casa regală să comande din ce în ce mai multe produse prin ei. Și în prezent sunt furnizori ai casei regale.
Vă dați seama că în mai mult de 300 de ani de existență s-au adunat nenumărate povești despre magazinul Fortnum & Manson. Iar eu aleg să vă spun câteva.
1738 – Fortnum & Manson au inventat Scotch egg – practic niște chiftele în interiorul cărora se găsește un ou fiert tare. Iar rețeta originală o puteți încerca chiar în magazinul lor.
1814 – Fortnum & Manson are grijă practic de alimentația soldaților aflați pe front – fiind cei care trimiteau fructe uscate și miere, dar și alte alimente.
1840 – se pare că lumina îi urmărește pe cei de la Fortnum & Manson, iar o dată cu revoluția industrială, magazinul trece printr-un redesign, așadar devine printre primele magazine din UK cu iluminare pe gaz.
1854 – din nou război, din nou intervin Fortnum & Manson, de data aceasta cu un super special request cerut de Regina Victoria: concentrated beef tea (un fel de concentrat de vită) să ajungă în Crimeea, pentru bolnavii englezi din spitale.
1902 – Regele Edward al VII-lea a avut o dorință: să bea cel mai fin ceai din lume. Așa a apărut Royal Blend – o combinație dintre Assam-ul indian și Ceylon-ul sri-lankez. 100 și de ani mai târziu, este aceeași rețetă și o poți lua de la raft cu prețuri începând de la 12.5 lire. Pentru gustul meu e prea tare – nicidecum fin, dar am descoperit eu alte bunătăți de la ei.
1922 – Fortnum & Manson au pregătit mâncarea (și băutura – conform lor, four dozen bottles of champagne) pentru prima expediție britanică pe Everest. Practic, magazinul se dezvoltase destul de mult în zona de mâncare gătită pre-ambalată – pe de o parte datorită competițiilor engleze legate de coșurile de picnic, dar și pasiunii pentru a aduce ingrediente de înaltă calitate în recipiente de toate felurile astfel încât să poți savura oricând ceva Fortnum & Manson.
1930 – deschid departamentul de haine de sport – și ceva în plus: nu știu dacă unic în lume, dar cu siguranță foarte exotic: înăuntru au creat o mică pârtie de ski.
1935 – Jubileul Regelui George V. Cred că acesta este momentul când Fortnum & Manson devine cu adevărat epicentrul bucatelor și bucătăriilor internaționale – la eveniment, participă prinți, prințese, regi și regine de peste tot din lume, așadar Fortnum & Manson sunt cei care asigură cateringul. Practic, fiind importatorii de toate finețurile pământului, erau singurii și cei mai în măsură să gătească exact ca în țările lor de origine. Interesantă poveste, mai ales că te-ai aștepta ca ospățul să fie englezesc – doar au venit la jubileu, nu?
1955 – deschid primul restaurant Fortnum & Manson – The Fountain.
1964 – se instalează celebrul ceas, care este făcut din același material ca Big Ben. Și care arată spectaculos în culoarea lor verde, Eau de Nil. Desigur, cele două statuete care ies afară la oră fixă nu-s nimeni alții decât domnul Fortnum și domnul Manson, care supraveghează îndeaproape magazinul.
1984 – au vândut “Do They Know It’s Christmas?”- în ajutorarea Band Aid Appeal, poate cea mai complexă și unitară forță care a adus laolaltă artiștii din întreaga lume și brandurile mari pentru o cauză comună: foametea din Africa.
De ce povestesc acum despre Fortnum & Manson?
Îi urmăresc pe Instagram și cred că n-au postare la care să nu reacționez. Este excelent totul la Fortnum & Manson – de la clădire, la servire, la calitatea produselor, la toate poveștile din interiorul ambalajelor de culoare Eau de Nil. Însă astăzi este despre un alt love brand pentru mine – Heinz – cel care a intrat pentru prima dată pe piața englezească în magazinul Fortnum & Manson. Mr. Heinz venise de peste ocean cu un geamantan de conserve de fasole și se pare că datorită lui englezii au servit această specialitate pentru prima dată. Era 1886 și Fortnum & Manson a cumpărat întregul lot – de aceea eticheta cu We’ll take the lot. Iar zilele acestea, Fortnum & Manson sărbătoresc cei 100 mulți de ani de colaborare cu un ambalaj special creat Fortnum & Manson & Heinz. Cam despre asta este vorba în ecuațiile despre love brands: despre povești.
PS: poți comanda Fortnum & Manson și în România – comanda vine în 6 zile și costă 15 lire.
PS2: da, sunt cei cu cele mai faine coșuri de bunătăți din lume.
Photo credit: Fortnum & Manson