Breaking news: trăim într-o epocă vizuală. Din ce în ce mai vizuală. E o vorbă care circulă prin popor că o imagine face mai mult decât 1000 de cuvinte. Doar că oamenii de comunicare pare că au uitat acest lucru, din motive care îmi scapă.
Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments
Neurologic vorbind, 90% din informația care ajunge la creier, este vizuală. Cristina îmi spunea că 70% din decizia de a citi un text este dată de vizualul cu care este ilustrat textul. Și cu toate astea, căsuța mea de jurnalist, care primește zilnic cam 60-80 emails de tip comunicate de presă/informări/etc., plânge. E jalea lumii cu pozele.
Mai jos este un scurt ghid foto presă pentru oamenii de PR și nu numai. Bănuiesc că am uitat unele aspecte, însă ar ajuta foarte mult dacă măcar 1-2 puncte menționate de mine le-ați înțelege și implementa atunci când trimiteți un comunicat de presă.
Chestiuni generale pentru ghid foto presă
- pozele să aibă nume, nu DC1234. Ajută pe toată lumea, dar mai ales brandul.
- ar fi drăguț ca în poze să fie creditat și fotograful.
- pozele să fie trimise la o rezoluție decentă, m-am trezit cu poze portret ale oamenilor de 15MB. Nu doar că se blochează emailul, dar nimeni, niciodată, nu pune în online poze gigant.
- pozele downloadate de pe Facebook și trimise ca poze oficiale nu ajută de cele mai multe ori. În primul rând, pentru că rezoluția acestor fotografii este extrem de proastă.
Organizatorii de evenimente
- afișul evenimentului cu toți sponsorii e foarte drăguț, în ultimii ani s-a dezvoltat o industrie faină de graphic design pe povestea asta, însă pe majoritatea site-urilor nu ajută. Din două considerente: nimeni nu vrea să facă reclamă gratuită la sponsorii evenimentului și majoritatea posterelor de eveniment sunt conceptuale, dacă nu știi care-i treaba, s-ar putea să nu înțelegi nimic din poză. Sigur, scrii un titlu explicativ, însă creierul întâi înregistrează vizual, apoi traduce literele în cuvinte.
- ar ajuta în schimb niște fotografii cu spațiul/spațiile în care se desfășoară evenimentul sau ceva care să sugereze ce se întâmplă acolo.
- pentru organizatorii de evenimente de tip film/concert/teatru/chestii artsy cu invitați: ați ajuta extraordinar de mult dacă ne-ați trimite pachet foto cu scene din film / poze din shootings profesioniste ale artiștilor / poze de la repetiții / poze cu artistul care lucrează. Oamenilor le plac fotografiile frumoase. Și pentru oameni scriem.
Fotografia de produs
- din comunicatele pe care le primesc, sunt foarte multe legate de produse și lansări de produse. Ne-ar ajuta teribil nu să prezentăm produsul pe fundal neutru, ci niște poze cu produsul în contexte de utilizare, însă în contexte reale de utilizare.
Chestiuni corporate
- se anunță și se deschid foarte multe lucruri în zona de corporate. Ajută foarte mult niște poze de interior + exterior, eventual poze de detaliu. Sunt zeci de proiecte imobiliare de toate felurile, finalizate, care trimit machetele de la biroul de arhitectură, de exemplu.
- dintr-un motiv care îmi scapă, în majoritatea fotografiilor corporate de deschidere de ceva nou, lipsesc cu desăvârșire oamenii din poze. Am comunicate despre fabrici și uzine și linii de producție care nu au nici măcar un om în poze, care lucrează acolo.
HORECA
- cel mai ok pachet foto pentru un anunț de horeca îl consider pe cel care cuprinde poze cu felurile de mâncare (eventual signiture dishes), chef-ul într-o poză portret (dacă restaurantul comunică importanța bucătarului), poze cu respectivul restaurant de ansamblu. La hoteluri, poze cu camerele, zona de masă, zona de entertainment, view-ul de la balcon, ajută. Realitatea bate întotdeauna filmul, dar fotografia este un instrument de marketing super mega extra important, aș îndrăzni să spun că al doilea după preț.
Premium stuff:
- ar fi extraordinar dacă pozele portret cu oameni ar fi trimise și format portrait și format landscape. Multe siteuri, și mai multe formate. La fel și pentru restul de fotografii – o galerie formată din poze portrait + landscape ar salva nervi, timp, și cel mai important, ar creea o legătură reală cu jurnalistul care preia informația pentru că îți va fi recunoscător pentru ajutor.
Acestea fiind spuse, mă întorc la căutat poze pe google images.
Ps.: Am mai scris și despre COMUNICAREA PR-JURNALIȘTI: COMUNICATUL DE PRESĂ și COMUNICAREA PR-JURNALIȘTI: VÂNĂTOAREA DE SUBIECTE.
Photo by Markus Spiske on Unsplash