Jurnalism

Freelancing ca jurnalist. Cum ajungi să scrii pentru cele mai mari publicații din lume

Pinterest LinkedIn Tumblr

Freelancing ca jurnalist. M-a tot “bântuit” această idee în urma unor discuții despre autori contemporani care scriu tot felul de cărți și pe care i-am descoperit prin Blinkist, aplicația care îți oferă rezumatul unei cărți pe zi – acum în schimb, fiind o lume întreagă în carantină, ai posibilitatea să citești mai multe cărți, de altfel ele fiind disponibile ca abonament.

Și mi-a încolțit ideea asta de freelancing ca jurnalist, mai ales pentru marile publicații din lume, eu fiind în acest moment freelancer, însă nu neapărat în zona de content de tip jurnalistic. Poate v-ați întrebat și voi – dacă nu, cred că ceea ce urmează să citiți ajută pe oricine vrea să lucreze în lumea asta a content-ului – mai mult scris, mai puțin pe alte medii, cum e partea de video sau de audio.

Cum îl întrebi pe Google cum să cauți informații despre freelancing ca jurnalist?

Nu știu alții cum sunt, însă eu nu consider că stăpânesc foarte bine arta căutării pe internet. De multe ori nu știu ce combinații de cuvinte să folosesc ca să ajung la rezultatele pe care le mi le doresc. În ceea ce privește subiectul propus, freelancing ca jurnalist, combinația de cuvinte este pitching guidelines + numele publicației.

Așadar, freelancing-ul în zona de content quality pentru o publicație de interes global este o formă de pitch. Dar ce caută marile publicații de fapt? Povești, potrete, experiențe. Ceea ce a urmat, cel puțin pentru mine, a fost o călătorie extraordinară în bucătăria internă a publicațiilor pe care le citesc cu mare plăcere, locurile de unde inspirația se transformă în bookmarks și vise, iar câteodată, și în texte.

1843 Magazine – Powered by The Economist

Prima incursiune făcută în pitching guidelines a fost la 1843 – revista de artă, cultură, lifestyle și soft politics a celor de la The Economist, o bucurie de lectură relativ lejeră pe care o servesc la fiecare două luni – pe aplicația dedicată revistei, poți citi 1843 în mod gratuit, altfel, via abonament.

De altfel, pitching guidelines ale lor mi s-au părut și cel mai bine organizate, pe fiecare tip de material pe care aceștia îl publică.

Vă rugăm să vă asigurați că ne transmiteți o poveste și nu doar un subiect. Nu vom comisiona un material dacă ne spuneți pur și simplu că doriți să scrieți despre anxietate sau migranți în Europa sau fermierii de cacao din Nicaragua. Trebuie să existe o poveste în centrul articolului care să-i atragă pe cititori și să-i încânte cu un subiect pe care nu s-ar fi gândit că-i interesează. Trebuie să existe o narațiune centrală, un personaj sau un grup de personaje pe care doresc să le însuflețească. Nu publicăm recenzii sau opinii. Nu publicăm știri sau analize de genul care ar putea fi difuzate cu ușurință în The Economist. În general, nu acceptăm călătoriile de presă și nu putem publica articole care au la bază călătorii de presă.

Povești, nu doar subiecte. Și o listă întreagă de sfaturi despre cum să le împachetezi și să le vinzi o poveste, cu adrese de email și nume concrete ale redactorilor care ghidează astfel de materiale. Toate informațiile le găsiți aici.

New York Times

Nu știu de voi, dar eu personal am un love-hate relationship cu New York Times – atâtea știri și povești, atât de puțin timp. Însă categoriile sunt atât de bine organizate și ușor de citit, dar sunt atât de multe. Și sentimentul acela de “cum nu m-am gândit eu la treaba asta până acum”. Dar să revenim la subiectul pitching guidelines for New York Times.

Deși lucrurile sună destul de impersonal pe pagina lor de informații cu privire la colaborări,  există o structură pe care o poți verifica și vedea dacă te încadrezi la vreuna dintre secțiunile lor.

Tip: majoritatea articolelor care au deja secțiuni pe New York Times te invită să scrii și tu, oferindu-ți mai multe detalii despre persoana/editorul cu care să iei legătura.

The New Yorker

Cred că orice scriitor contemporan (sau aproape orice scriitor) își dorește ca povestea lui/ei să apară în The New Yorker. Personal, deși am acces la fiecare ediție în format digital, o găsesc destul de obositoare ca format – scrisul este mult prea mic pentru mine, coloanele mi se par mult prea înghesuite și este foarte multă informație. Desigur, mă mai prinde câte un articol și-l citesc pe nerăsuflate (da, răsfoiesc fiecare The New Yorker, însă nu citesc fiecare articol), dar se întâmplă foarte rar.

Pentru cei care vor să își încerce norocul la The New Yorker, există formulare online pentru orice, inclusiv pentru propuneri grafice pentru copertă – de altfel, pitching the cover graphics mi se pare chiar mai fascinant decât un articol scris acolo, fie el și textul acela care îți va decide viitorul.

Financial Times

Poate ești mai priceput în zona de business & finance, așadar te-ai potrivi mai bine cu FT. Pentru că o parte semnificativă din platforma lor a devenit content video, și sfaturile de pitching sunt tot video. Și ce mi-a plăcut foarte mult – apropo de pitching – îți sugerează să scrii pitch-ul în corpul emailului, nu să pui articolul într-un attach. Practic, dacă stăpânești arta scriiturii K.I.S.S. (keep it short and simple) ai toate șansele să reușești. Poate nu-i o idee rea să extinzi acest sfat și pentru celelalte pitch-uri la care participi, e mai simplu de urmărit și poate și mai simplu să primești un răspuns. Și mai multe sfaturi de la ei, cu exemple concrete, aici.

The Guardian

Cei de la The Guardian plusează și pe descrierea ta – ce te face pe tine să scrii despre acel subiect, o chestiune care vine extra la idee de articol în sine. Și când te gândești că trebuie să îi convingi că ești cel mai potrivit tot într-un text scurt…that’s a challenge. În orice caz, mi se pare un exercițiu excelent de personal branding – să-ți scrii acest bio. Eu încă lucrez la el, ca fapt divers.

Tot la The Guardian am găsit cea mai completă listă de ce înseamnă colaborarea de tip freelance cu ei – aruncați o privire, poate e de ajutor.

Lonely Planet

Călător de profesie sau iubitor de povești despre călătorii, Lonely Planet este acest ghid de fugit de realitate în locuri extraordinare. Sau cel puțin pentru mine. Așadar, sfaturile lor despre cum devii contributor sunt mai mult decât decente. Și oferă și un formular pentru a deveni contributor, eu personal l-am completat, nu se știe niciodată.

Tip: helping section a lor este minunată, răspunde la absolut toate întrebările despre cum să faci parte din platforma Lonely Planet.

Și mai multe sfaturi adunate pentru pitching your journalistic ideas

  • Tim Herrera de la New York Times – a cărui job este să selecteze subiecte venite ca pitch – oferă o serie de sfaturi, printre care cel mai motivațional dintre ele: A bad pitch is not the same thing as a bad story idea. Absolut de acord.
  • Există o înțelegere tacită între toate publicațiile care își doresc povești care nu se încadrează neapărat în stiluri jurnalistice consacrate, sau cum spun ei, nontraditional storytelling structures.
  • Am găsit acest website ca resursă pentru freelancing ca jurnalist și am descoperit o grămadă de chestiuni pe care nu le știam sau nu eram conștientă de ele. Poate vă ajută și pe voi.
  • Platforma Where to Pitch, care a adunat aproape toate informațiile despre cum îți trimiți ideile de articole pentru cele mai importante subiecte – de la artă la business, la finance, sport și multe multe altele.

După ce am trecut prin toate aceste articole pe care am încercat să le rezum pentru voi, mi-am recunoscut câteva greșeli în aplicațiile pe care le-am făcut pentru diferite joburi jurnalistice unde nu am fost acceptată. Dar niciodată nu-i prea târziu să înveți, mai ales din greșeli.

Desigur, există oricând varianta să cunoști un editor care lucrează pentru aceste publicații, să îl întrebi cum se face, să îi placă subiectul propus și să fii publicat. Sau poți ca prin rețeaua ta de networking să primești “oferta” de colaborare. Sau pur și simplu, poți avea noroc. În orice caz, sper să vă fie utile toate informațiile strânse de mine aici. Cine știe, poate o să-mi fac curaj să-mi ofer ideile (roșcate) pentru subiectele pe care le tot adun într-un bookmark numit simplu: journalistic overview.

 

Sharing is caring:

Write A Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial