“Bună, Oana, vreau să scriu un comunicat de presa și nu prea știu ce am de făcut, mă poți ajuta cu câteva sugestii?”
Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments
Mi s-a întâmplat de mai multe ori în ultima vreme, așadar aștern câteva sugestii, plecând de la premisa că există un subiect care necesită atenția presei. O să scriu la un moment dat și despre non-subiecte.
Research
N-ai mai scris până acum un comunicat de presa, nu știi de unde să apuci treaba. Ai mai scris comunicate de presă, dar nu despre subiectul respectiv. În orice caz, eu fac următorii pași:
- citesc toate comunicatele de presă care au existat despre compania / instituția / persoana / subiectul respectiv. Majoritatea informațiilor sunt pe Google. Nu găsești nimic?
- citesc tot ce s-a scris despre respectivul subiect de către concurența directă. Și dacă n-au ceva similar cu subiectul meu, măcar mă pun la curent cu ce mai fac.
- caut și variantele în limba engleză sau orice altă limbă internațională o cunosc, astfel încât să am the big picture.
- dacă nu găsești absolut nimic pe internet despre ce urmează să comunici, felicitări. O să ai parte de cea mai bună acoperire media fiind ceva atât de inedit și nemaiîntâlnit.
Cei 5W + bonus
5W e un americănism importat și la noi și dacă nu știi ce înseamnă, nu-i nimic. Practic, trebuie să răspunzi la următoarele întrebări: „Cine?”, „Ce?”, „Când?”, „Unde?”, „ De ce?”, „Cum?”.
Ai răspuns la toate întrebările? Perfect. Teoretic, ai șase fraze care ți-au format deja scheletul pentru un comunicat de presa.
Principii jurnalistice
Un comunicat de presa ar trebui să aibă niște “carne” în el. Mai exact, cel puțin trei informații. Câteva idei: cifra de afaceri, preconizare creștere, număr de angajați, programe speciale, tendințe, premii, certificări, chestiuni de inovație, etc. Câteodată, ajută un citat în care o persoană cu competență în domeniu explică mai în detaliu subiectul comunicatului de presă. Pentru că am primit multe trăsnăi și cu citatele astea, sugestia mea este să completați funcția completă a domnului / doamnei care vorbește despre subiect.
Un comunicat de presa, ca orice text, ar trebui să aibă introducere, cuprins și încheiere. Mulți oameni de pr uită acest aspect și de cele mai multe ori lipsește încheierea.
Există o regulă a celor trei „C-uri”: coerenţă, concizie, claritate.
Informații de background
Neapărat și obligatoriu. 50 de cuvinte despre compania respectivă sunt cel mai bun ambasador de brand. Dacă n-am auzit niciodată de tine și totuși vrei să apari în publicația pentru care eu scriu, lasă-mi o descriere succintă ca să mă intereseze și mai mult subiectul. Din experiența mea, sunt din ce în ce mai puține companii mici și medii care oferă aceste informații de background. Bineînțeles că pot să caut pe google despre tine, dar aș aprecia să am un short description la sfârșitul comunicatului de presă.
To do for a happy journalist:
- comunicatul de presă să fie în varianta cu diacritice și fără diacritice
- să existe o poză de rezoluție decentă care să poată ilustra articolul. Poza poate fi inclusiv ceva generic. Un pr bun trimite poza cu nume_credit foto și dacă este vorba de un portret, numele persoanei_compania. Mi-e plin inboxul de poze DFNC222 și Photo1_2016. Logo-ul companiei ca poză NU este de folos. Pentru o galerie foto, un link de transfer este ideal și foarte elegant.
- Date de contact ale persoanei care a trimis comunicatul, neapărat și număr de telefon. Da, am primit și fără.
Comunicate de presă din seria așa nu:
În ultima vreme, datorită celor două centre comerciale care s-au deschis în București, comunicatele de presă au început să tot curgă pe subiect. Cele mai enervante, de departe, sunt cele în care SINGURA informație este că în centrul comercial X s-a deschis magazinul Y, în care se găsește colecția de toamnă/iarnă. Absolut de utilitate națională și internațională, doar că fără alte detalii, aceasta nu este neapărat o știre.
Comunicate de presă din afara ariei de interes a publicației unde lucrez. Ne întoarcem la discuția despre research: și publicațiile și jurnaliștii trebuie trecuți prin niște liste pe categorii de interese sau industrii. Pentru mine și publicația unde lucrez nu este de absolut niciun interes că la lansarea colecției X de fashion, bijuterii, mașini, orice altceva, au participat vedetele autohtone X,Y,Z și o galerie foto aferentă știrii.
Despre comunicare și alte lucruri utile pentru cineva din marcom, recomand Cefaci.online, WeInvent, Iqads și recent lansatul newsletter Crafters.
Ps.: Am mai scris și despre COMUNICAREA PR-JURNALIȘTI: VÂNĂTOAREA DE SUBIECTE și Comunicarea PR-jurnaliști: scurt ghid foto pentru presă.
1 Comment
Pingback: Comunicarea PR-jurnaliști: aș vrea să scriu articole ample, de calitate, dar cu cine? - IdeiRoșcate