marCOM

Masterclass: 9 lecții despre creative writing de la Shonda Rhimes

Pinterest LinkedIn Tumblr

Sunt în al treilea an de cursuri pe platforma Masterclass, le-am și recomandat și făcut cadou mai departe, pentru că lucrurile bune e musai să călătorească. Shonda Rhimes nu mai are nevoie de nicio descriere: este incontestabil una dintre cele mai bune scriitoare contemporane de seriale, unde niciun episod nu seamănă cu altul și sunt extrem de rare momentele când simți că trag mâța de coadă.

Din tot cursul Shondei Rhimes, am ales să prezint părțile care ar putea ajuta la procesul de scriere creativă în viața de zi cu zi, că nu toți ne apucăm acum să scriem scenarii, dar majoritatea celor din cercul meu are o legătură cu zona de comunicare. Iar partea de construcție de personaje am lăsat-o în text pentru inspirație pentru personal branding.

Masterclass: 9 lecții despre creative writing de la Shonda Rhimes

  1. Abordarea mass-media în cursul Masterclass Shonda Rhimes
  • este important să citești și să fii ancorat la realitate
  • citește știrile în fiecare zi și uită-te la televizor (aș spune pas în mod normal, dar în scriitura specifică cum este cea de scriere de scenariu, realitatea contemporană este dincolo de orice imaginație de cele mai multe ori)
  • citește nu pentru a vedea ce se întâmplă, ci pentru a face o poveste din ceea ce se întâmplă
  • în timp, se dezvoltă un fel de simț al storytellingului despre ce se întâmplă în lume
  • a citi presa națională și internațională te fac culturally literate
  • mai multe surse de știri arată unghiurile prin care fiecare jurnalist spune aceeași poveste diferit
  • Shona Rhimes recomandă The Atlantic, New York Times, Washington Post, news on the radio – NPR, MSNBC, CNN, ABC.

2. Scriitura pentru TV

  • cunoaște postul de televiziune pentru care urmează să scrii – research pentru ultimii 5 ani, de exemplu
  • ce a mai fost înainte la tv și de ce, ce a fost bun și a mers ca format & story

3. Scripturile pilot 

  • citește scripturile din nou și din nou
  • diseacă totul
  • verifică piloturile care nu au mers
  • lasă personajele să fie cele mai deștepte din cameră
  • toată lumea își poate găsi un loc,  e loc pentru orice idee

4. Găsește o idee

  • crazy question: de unde vin ideile
  • ce te interesează mai concret este cum se termină/concretizează ideea
  • povestește-le oamenilor ideea ta. Dacă nu înțeleg, nu e bună. Dacă te întreabă ce urmează, înseamnă că se califică
  • creează personaje convingătoare cu dileme convingătoare
  • în industria tv, toata lumea care investește vrea ceva ce au văzut deja pentru că este safe. Însă nu vrei safe, vrei ceva surprinzător.
  • pune ideea în context real: ce face lumea la tv, reality show, film
  • importanța timingului – optimism, negativism

5. Cea mai bună documentare

  • să auzi pe cineva vorbind despre un subiect
  • o privire intimă asupra vieții cuiva
  • ce văd oamenii la tv schimbă percepția a ceea ce cred despre ei

6. Descrierea personajelor

  • cum arată lumea din care provine personajul, nu cum arată personajul
  • e foarte important ca un actor să apară și să definească cum arată personajul
  • simte compasiune pentru personajul tău, încearcă să te transferi în papucii lui – ce aș face, cum ar fi – așa devin 3D

7. Dialogul

  • dialogul este aproape totul. Ce spune un personaj și ce nu spune subliniază tot ce ai nevoie să descoperi când te uiți la ceva.
  • este o tendință acum de seriale unde nimeni nu spune nimic, ceea ce este fantastic, ca de exemplu The Crown.
  • Pay attention to what feels real and what feels stilted.
  • e important ca oamenii să vadă cum se simt personajele, nu doar să audă cum se simt personajele.
  • creează dialoguri pentru situații reale – limita dintre TV talk.
  • oamenii nu vorbesc în propoziții complete, nu știu exact ce urmează să zică, oamenii folosesc cuvinte nepotrivite, oamenii vorbesc unii peste alții, oamenii zic nebunii, nimeni nu spune lucruri perfecte tot timpul.
  • oamenii nu spun aproape niciodată: acestea sunt emoțiile mele, de aceea simt aceste emoții și așa mi-a spus terapeutul meu să-ți povestesc despre emoțiile mele.

8. Textul

  • The text: ce spunem
  • The subtext: ce vrem să spunem cu adevărat.
  • A cliche is everything you said or did before.
  • Scrie din perspectiva altei persoane: daca ești bărbat și descrii o femeie, dă-i atribuții de bărbat și vezi cum o transformă ca personaj

9. Editarea

Metoda Shondei: scrie azi, apoi a doua zi re-evaluează scriitura ca să nu reia totul.

Bonus despre Masterclass Shonda Rhimes

Cineva a lăsat pe internet un video din Masterclass despre cum faci un pitch, explicat to de Shonda Rhimes.

Idei roșcate: Reviews MasterClass

Primul curs pe care l-am urmat a fost cel de creative writing cu Margaret Atwood. Sunt multe metafore în cursul ei, însă poate cel mai important lucru este că You become a writer by writing. There is no other way. Poți citi aici recenzia mea MasterClass: lecția de creative writing cu Margaret Atwood.

Cel de-al doilea curs a fost cel de fotografie a celebrei Annie Leibovitz. La fel ca și Margaret Atwood, și ea spune un lucru asemănător: cu cât faci mai multe poze, cu atât îți dobândești propria tehnică, ca apoi s-o îmbunătățești. Recenzia mea despre MasterClass: lecția de fotografie cu Annie Leibovitz.

Am continuat cu MasterClass: lecția de creativitate și leadership cu Anna Wintour, această femeie-inspirație în slujba căreia orice pasionată de modă și-ar dori să fie.

În zona de cooking, am făcut mai multe cursuri, însă până acum am scris doar despre incursiunea în bucătăria mexicană cu Gabriela Camara.

Am continuat cu MasterClass: de unde vin ideile?, o incursiune foarte faină prin răspunsurile unor scriitori importanți, ca David Mamet, R.L.Stine, Steve Martin, Malcom Gladwell, Judy Blume, James Patterson.

Sharing is caring:

Write A Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial