Pe 4 martie 1977, cel mai devastator cutremur din România a avut loc. 43 de ani mai târziu, niște tineri faini, Civic Labs, au creat/indexat/sunt încă în fază de proiect 15 aplicații care pot salva vieți în caz de vreo nouă calamitate.
Datele concrete despre actuala situație a sistemului românesc de urgență
-
DSU are de ieri, 3 martie 2020, o soluție tehnologică de administrare de voluntari și resurse dezvoltată de Code for Romania cu sprijinul World Bank și Global Facility for Disaster Reduction and Recovery (GFDRR);
Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments -
4,3 luni este durata estimată pentru curățarea orașului după un seism major;
-
3.000 este numărul aproximativ de pompieri și personal SMURD care vor interveni în capitală în prima oră de la un seism major;
-
2 dintre clădirile Universității București sunt încadrate în clase de risc seismic;
-
840 de imobile se află încadrate în primele trei clase de risc în capitală, multe dintre ele fiind clădiri de patrimoniu;
-
839.632 este numărul persoanelor cu dizabilități din România și 97% dintre ele sunt în grija familiei sau se descurcă singure;
-
45% din infrastructură critică de transport, energie, alimentare cu apă și comunicare se află în zonele de risc;
-
doar 539 de experți tehnici atestați există în România în luna februarie a anului 2020;
-
35.000 de familii au rămas fără locuință și peste 11.000 de persoane au fost rănite în cutremurul din 1977;
-
Zero adăposturi publice de protecție civilă există în Județul Ialomița,
- 15 soluții tehnologice sunt puse gratuit la dispoziția ONG-urilor pentru ameliorarea efectelor unui cutremur major de către Code for Romaniaprin programul Civic Labs.
Lansarea raportului de cercetare “Mediu // Pregătire și răspuns în caz de seism”, an 1, a avut loc marți, 3 martie 2020, și a fost al doilea eveniment cu acces public din seria de șase destinate lansării raportului primului an de studiu Civic Labs. Acesta a concluzionat că proiectele elaborate ce au ca țintă principală pregătirea și răspunsul la un cutremur sunt direct influențate de tipul actorilor implicați (societate civilă, stat) dar și de finanțare (de la stat sau privat), și că asistăm la un progres notabil doar la nivelul Bucureștiului întrucât restul țării este în continuare tributară logistic cât și financiar vechilor cutume. Provocarea cea mai mare pentru anii următori este de a trece peste limitările impuse de memoria colectivă față de evenimentele din ‘77, astfel încât să fie conștientizată dimensiunea uriașă a dezastrului care va veni, de către noile generații – simulările nu vor putea oferi populației un reset mental care să-i permită să înțeleagă pe deplin proporțiile dezastrului potențial. Și nu în ultimul rând, planul de acțiune post eveniment nu poate fi doar răspunderea statului ci este nevoie de un efort național, care pleacă de la fiecare individ – să fii pregătit necesită implicarea și efortul tuturor.
Raportul “Mediu / Pregătire și Răspuns în caz de seism” prezintă cele 24 de blocaje principalele identificat în cadrul cercetării, un rezultat a mai bine de 70 de ore de interviuri, 154 de ore de incubare și 680 ore de prototipare, derulate sub umbrela programului Civic Labs pe subiectul pregătirii și răspunsului în caz de seism major în România, cât și cele 15 soluții identificate.
Civic Labs: Soluții pentru situațiile de urgență
- Resource and Volunteer Management (RVM) – un instrument de administrare de voluntari și resurse pe care le pune la dispoziție societatea civilă către Departamentul pentru Situații de Urgență în cazul unui seism major sau al unui alt dezastru natural,
- Widget Hub – o colecție de widgeturi cu informații verificate pentru uzul larg al populației care pot fi preluate și integrate în orice website al unei instituții, orice blog sau platformă media, pentru a disemina cât mai rapid și uniform informațiile relevante cu privire la riscul seismic sau la resursele disponibile post-seism. Platforma centralizează o suită de widgeturi adaptate pentru mai multe tipuri de platforme care pot fi integrate de oricine cu ușurință în site-urile și aplicațiile lor.
-
Stay Together – plan familial de urgență și educație pentru răspuns în caz de cutremur;
- Seismic Risc – o platformă de colectare și vizualizare de date despre clădirile cu risc seismic și detalii despre gradul de ocupare, informații utile despre consolidare, informații dedicate asociațiilor de proprietari și legislație explicată pe înțelesul tuturor
-
Cultural Patrimony at Risk – platformă de vizualizare a patrimoniului cultural cu grad ridicat de risc;
-
ABC Accesibilizare – ghid pentru accesibilizarea transmiterii de informații pentru persoanele cu dizabilități;
-
Digital Assessment Map – colectare de date din teren despre situația clădirilor după seism
- Earthquake Hub – un centralizator de resurse utile organizate în jurul unui motor de căutare care va ajuta pe oricine să găsească informații utile în caz de dezastru – de la spitale, centre de ajutor, adăposturi, proceduri legale, informații legate de eforturile de intervenție, alte aplicații digitale utile etc.Un unic punct de informare care conține cele mai importante date necesare populației;Un motor de căutare care ghidează utilizatorul pentru a găsi rapid informațiile de care are nevoie;O metodă accesibilă, disponibilă tuturor, necondiționată de existența unei aplicații pre-instalate pe telefonul mobil.
- Aid Management Hub – listează ONG-uri verificate și validate care, în eventualitatea unu dezastru major, vor avea capacitatea de a colecta și distribui resurse în teritoriu pe bază de nevoi clare formulate fie de persoane fizice, fie de alte ONG-uri sau instituții.
- House to Home – un serviciu de tip AirBnb care va ajuta persoanele care au rămas fără adăpost să primească sprijin în cazul în care și-au pierdut locuința
-
Street View 101 – colectare de informații din teren imediat după un cutremur major;
-
Shelter People Database – motor de căutare pentru persoanele dispărute după un seism major.
- Seismic Watchdog – o platformă de vizualizare de date care va urmări implementarea planurilor de intervenție și a celor de reconstrucție și de revenire la starea de normalitate după un cutremur puternic
- Quake News – un add-on de browser care identifică în orice pagină web expresii cheie și adaugă peste acestea un info box care trimite la sursele oficiale de informare.
Poate vrei să dai o mână de ajutor. Poate vrei să te implici în acest plan de urgență pe care administrația națională nu-i în stare să-l creeze, dar iată, avem încă tineri responsabili și cu idei faine de real ajutor.
Thumbs up Civic Labs 🙂 Și super mulțumiri către Fundația Vodafone, Lidl România și restul de sponsori implicați în povestea asta. Cam așa ar trebui să arate CSR-ul de fapt: lucruri concrete pentru situații și mai concrete. Inițiativele au apărut de anul trecut, am mai scris și despre Bucureștiul pregătit.