A doua incursiune în lumea MasterClass am făcut-o alături de cel mai cunoscut fotograf de portrete din lume, Annie Leibovitz. Știam deja că acest curs al ei este destul de controversat, pentru că fotograful nu explică aproape nimic tehnic, ci doar povestește, timp de 15 videos, cum e această lume extraordinară a fotografiei unui subiect uman.

“I’m interested in content and not so much the technical side of photography,” Annie says.

Și asta face: ne povestește despre content.

MasterClass: fotografie cu Annie Leibovitz

Probabil cel mai cunoscut fotograf de portrete din lume, Annie Leibovitz și-a început cariera la Rolling Stone, și a continuat să surprindă portretele vedetelor în special, pentru publicații celebre din lume: Vanity Affair, Vogue etc. Personal, am descoperit-o când eram adolescentă, prin poza cu John Lenon și Yoko Ono.

John Lennon și Yoki Ono fotografiați de Annie Leibovitz. Cinci ore mai târziu, John Lennon este împușcat

În afară de probabil cel mai controversat și discutat calendar din lume pe care ea l-a realizat în 2016, calendarul Pirelli, și o absolută magie privind feminitatea, nu pot spune că m-am documentat cu privire la fotografiile ei.

Pirelli calendar 2016_Annie Leibovitz
Pirelli calendar 2016 fotografiat de Annie Leibovitz, probabil una dintre cele mai frumoase lecții de feminitate contemporană

Am fost chiar surprinsă să văd povestea shooting-ului foto cu Regina Angliei în care ea îi sugerează Reginei să-și scoată coroana de pe cap – mulțumesc, Marcel, pentru link.

9 lucruri pe care le-am învățat de la cursul de fotografie cu Annie Leibovitz și câteva websites de inspirație

  • poate cea mai importantă lecție a fost importanța research-ului despre subiectul pe care urmează să-l fotografiezi. Pe parcursul celor 15 videos, repetă continuu că e nevoie să citești și să te documentezi despre persoana pe care urmează să o fotografiezi. Și mai mult decât atât, e foarte important să cauți inspirație în cărți și albume – e întotdeauna fascinant să răsfoiești fotografiile altor artiști și să te inspiri de acolo.

Conceptual portraits are driven by an idea. Somewhere in the raw material of information about who the subject is and what he does is the nucleus of what the picture will become. It doesn’t have to be a big idea. It can be simple. (…) The key thing about a conceptual portrait is its connection to the subject. The idea begins with the person.

  • importanța luminii. Deși nu sunt fotograf și nu fac cine știe ce poze, îmi plac pozele cu lumină naturală. E o poveste întreagă despre studiul luminii naturale în fotografie, iar concluzia este una singură: trebuie să fotografiezi același subiect în aceeași poziție în mai multe momente ale zilei ca să începi să te prinzi cum stau lucrurile.
  • serii de portrete. Inclusiv ea, cea mai fotografă dintre fotografe, nu poate să aleagă fotografia cea mai expresivă a subiectului pe care l-a fotografiat. De aceea, de multe ori, a făcut serii de portrete ale aceleiași persoane, pentru că “We are so complicated as human beings,” she says. “I can’t get it in one photograph.”
  • subiectul fotografiat – unii se simt comfortabil, cei mai mulți nu. Iar crezul fotografei este că some discomfort might make the picture more interesting, in general she finds that her subjects relax after a few minutes. For one thing, they know that she knows what she’s doing. They can trust her to take a good picture. Trust is important. And respect. For instance, checking the back of the camera frequently to look at the picture might seem rude, unless you show the subject what you are looking at too.
  • citește presa printată și uită-te cum au încadrat fotografiile în funcție de genul articolului. Decupează fotografiile care îți plac cel mai mult și încearcă să faci colage. Cu cât de joci mai mult cu tehnica colajului, cu atât poți vedea integrate mai bine scenele din fotografiile pe care le faci.
  • uită-te din nou pe fotografiile făcute. De fiecare dată, vei descoperi ceva diferit, ceea te face un fotograf din ce în ce mai bun. Cred că sfatul ăsta se aplică și la scriitură, mi se întâmplă des ca la recitirea propriilor texte, să mai descopăr un (sub)strat.
  • cât privește partea tehnică a fotografiei, Annie are un răspuns: “When you’re a photographer, you see and you can’t stop seeing.”
  • fotografiază-ți familia. Pe lângă amintiri, poți practica și tehnica portretului – și ce-i mai important, să surprinzi subiectul când nu este pregătit de fotografie, ci se comportă normal și autentic.
  • încearcă să scoți subiectul din zona de comfort – vezi cum a făcut Annie cu Regina Angliei sau cu Meryl Streep – folosind masca pe care oricum actrița o poartă de foarte mulți ani, fiind actriță încă din copilărie: Meryl Streep is pulling at her face for a metaphorical purpose which is to show how she can and does play very versatile roles and how she adapts and really captures them.

    Meryl Streep pe coperta Rolling Stone fotografiata de Annie Leibovitz

Inspirație via Annie Leibovitz

Nu sunt fotograf, nici nu mă mână vreo pasiune în această direcție, de aceea am consumat cursul ca pe un documentar, mai degrabă. Las aici câteva linkuri culese din caietul-program al MasterClass-ului ei, poate vă sunt de folos:

Bonus: Lista de cărți-albume propusă de Annie Leibovitz

  • Diane Arbus, edited by Doon Arbus and Marvin Israel (Aperture, 1972).
  • Diane Arbus: Magazine Work, edited by Doon Arbus and Marvin Israel (Aperture, 1984).
  • Richard Avedon, Evidence 1944–1994, with essays by Jane Livingston and Adam Gopnik (Random House, 1994).
  • Richard Avedon, The Sixties, text by Doon Arbus (Random House, 1999).
  • Richard Avedon and James Baldwin, Nothing Personal (Atheneum, 1964).
  • Richard Avedon and Truman Capote, Observations (Simon & Schuster, 1959).
  • Julia Margaret Cameron’s Women, by Sylvia Wolf (The Art Institute of Chicago, 1998).
  • Henri Cartier-Bresson, The Decisive Moment (Simon & Schuster, 1952).
  • Bea Feitler, O design de Bea Feitler, text by Bruno Feitler (Cosac Naify, 2012).
  • Robert Frank, The Americans, with an introduction by Jack Kerouac (Grove Press, 1959).
  • David Hockney, Cameraworks, with an essay by Lawrence Weschler (Knopf, 1984).
  • David Hockney, Hockney on Photography, with conversations with Paul Joyce (Harmony Books, 1988).
  • Jacques Henri Lartigue, Diary of a Century, edited by Richard Avedon (Viking Press, 1970).
  • Sally Mann, Immediate Family, with an afterword by Reynolds Price (Aperture, 1992).
  • Irving Penn, Centennial (Metropolitan Museum of Art, 2017). Irving Penn, Worlds in a Small Room (Grossman, 1974).
  • Georgia O’Keeffe, a Portrait by Alfred Stieglitz, with an introduction by Georgia O’Keeffe (Metropolitan Museum of Art, 1997).

Platforma MasterClass

MasterClass oferă în acest moment 9 categorii de tipuri de cursuri: FILM&TV, Music&Entertainament, Writing, Culinary Arts, Business, politics & society, Sports & games, Design, photography & fashion, Science & Technology și Lifestyle. Din ce am observat pe platformele unde își fac reclamă, cam o dată la 1-2 luni au un curs nou, cu un super profesor.

Idei roșcate: Reviews MasterClass

Primul curs pe care l-am urmat a fost cel de creative writing cu Margaret Atwood. Sunt multe metafore în cursul ei, însă poate cel mai important lucru este că You become a writer by writing. There is no other way. Poți citi aici recenzia mea MasterClass: lecția de creative writing cu Margaret Atwood.

Author

Write A Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial