E ceva zgomot în online de o vreme deja despre povestea cu influencers, influencing, influence etc. Desigur că am o părere despre asta, mai ales că din păcate sau din fericire joc și în tabăra celor care teoretic au nevoie de astfel de personaje.

Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments

Iată ce spune Oxford Dictionaries:

Influence

  • The capacity to have an effect on the character, development, or behavior of someone or something, or the effect itself.

  •  The power to shape policy or ensure favourable treatment from someone, especially through status, contacts, or wealth.

  • A person or thing with the capacity to have an influence on someone or something.

Acum că am setat cadrul teoretic, aș vrea să comentez despre situație din perspectiva mea de CONSUMATOR, nu din perspectiva funcției pe care o am în acest moment, poate o să povestesc la un moment dat și despre asta. Dar nu acum.

Profil de consumator

Eu cred despre mine că-s cumpărătorul ideal, cel care-i trecut în majoritatea publicurilor țintă din schemele de marketing. Am studii superioare, venituri peste mediu, categoria de vârstă 25-35 ani, urban, open minded, willing to experience, cu ceva brand addictions despre care scriu și vorbesc destul de mult, cu pasiune pentru artsy și cu capacitatea de a mă informa mai mult decât “wow, ce reclamă bună”. Călătoresc destul de mult, așadar am acces și la alte culturi și m-aș încadra la categoria hipsterish dacă n-aș avea niște opinii bine împământenite despre clasic e fantastic. Mai mult decât atât, eu cred despre mine că-s în stare să citesc o etichetă de produs și că aleg alimentele și băuturile în cunoștință de cauză – cu informare în prealabil, cu studiu mai aprofundat despre anumite produse și substanțe. De asemenea, de câțiva ani aleg brandurile care investesc în cultură și educație prin programele lor de CSR și/sau marketing pentru că-s domeniile mele de interes și aș vrea să ajut, de multe ori infim, la binele pe care ei îl fac societății unde eu am ales să trăiesc. Tot de câțiva ani, aleg să investesc în brandurile care au fir roșu în comunicare, care au structură și coerență și care apasă puternic pedala emoțională – de exemplu, m-am întors cu un set de căni de la Londra de la John Lewis doar pentru că oamenii fac cele mai frumoase reclame de Crăciun din lume.

Cum aleg produsele/serviciile noi?

Dau click pe reclame. Îmi plac sau nu-mi plac, nici nu contează, dar am formare de om de marketing și am nevoie să știu ce este nou pe piață. Citesc advertoriale. Consum Youtube. Mă minunez. Doar că eu am capacitatea, cred eu, să discern ce-i bullshit pr-istic și ce-i de luat în seamă.

Influencing local

O să sune ciudat, pentru că pe oamenii ăștia îi cunosc personal și am încredere în expertiza lor pentru că au păreri argumentate care mă conving. ATENȚIE! Ce mi se potrivește mie ca persoană s-ar putea să nu ți se potrivească ție, așadar disclaimerul cu my personal opinion aka ce am scris pe blog ține loc de Constituție. Așadar, lista mea proprie și personală, fără nicio importanță în ceea ce privește ordinea:

  • Pe Cristina o urmăresc căci este mereu la curent cu tot ce mișcă în lumea artistică. De asemenea, tot ea este cea care scrie cel mai des despre trendurile de lifestyle care mă interesează.
  • Pe Andrei îl urmăresc de la începutul internetului și apreciez sinceritatea cu care mereu tratează un subiect. Plus că dacă ceva este de cacao, cu singuranță va explica cu argumente de ce.
  • Eftimie este must read – cineva trebuie să facă rezumate despre lumea în care trăim. Plus că în zona de produse și servicii, reviewurile lui Eftimie sunt absolut reale.
  • Liana promovează cel mai fain stil de viață pe care cineva îl poate avea: calitate & cumpătare. Eu nu înțeleg de ce brandurile de fashion nu se bat pentru advertising la ea. Dar cred doar că este o chestiune de timp. De asemenea, cred că am investit niște zeci de milioane (lei vechi) bune în urma recomandărilor ei pe cosmetice & haine.
  • Pentru chestiuni despre București și ce se mai întâmplă local, mai citesc la Alex și la Bogdan. Pentru going out în București citesc cu drag Out and about și recomandările Andrei Nicula.
  • Pentru outside the box, Fifi mereu știe.
  • Pe Inoza am descoperit-o de curând, chiar am cumpărat niște chestiuni recomandate de ea.
  • De la Anne Marie înțeleg mai multe despre tineretul din ziua de astăzi. Da, o citesc pe Facebook, îi dau inimioare pe Instagram și o urmăresc pe Youtube.
  • Pentru toate locurile cu cafea, arunc un ochi pe profilul Roxanei Bursuc.
  • Pentru culori, creativitate și sfaturi din ale fashionului, îl urmăresc pe Edi.

Valențe ale influencingului local

Există un grup de bloggeri/influenceri care sunt mereu invitați peste tot: la toate lansările de produs/serviciu/restaurant/pub/etc. Rău nu-i, e clar că-s bine poziționați în listele de PR. Și fac content, fiecare pentru publicul lui/ei. Și-i FOARTE BINE. Asta își dorește orice brand, de fapt, să aibă cât mai multe positive reviews, nu-i așa? Dar conving ei publicul lor să cumpere sau măcar să testeze produsul respectiv? Eu n-am găsit încă răspunsul la această întrebare ca om de marketing – însă știu sigur că în ceea ce mă privește, rar cumpăr ceva pentru că am văzut pe interneți organizare de PR în masă.

De asemenea, mi s-a întâmplat de nenumărate ori să fiu absolut dezamăgită de calitate, deși prețul ridicat ar trebui să însemne calitate. Nu e normal ca o gașcă de influenceri să promoveze intens o locație cu likes/checkins/shares și când ajungi acolo să descoperi că paharele nu sunt curate, de exemplu, iar când îi spui ownerului că nu-i ok, îți spune că se mai întâmplă și nu e cazul să faci scandal din pricina asta. Dar e perfect normal ca prietenii tăi influenceri să facă public online shaming pentru alte puburi unde client service-ul lasă de dorit, la fel, tot dintr-o întâmplare. Oameni suntem.

Bine, bine, dar dacă tot o fac pe deșteapta, înseamnă că eu nu cumpăr nimic din afara bulei mele

Ba da. Chiar da. Cea mai faină listă de shopping o fac cu ajutorul prietenilor mei de pe Instagram. De principiu, cam 80% din lista de prieteni de Instagram sunt oameni pe care îi cunosc în viața reală, 10% love brands ale mele și 10% necunoscuți cu profile faine. Checkinurile lor mă fac să-mi doresc să ajung acolo, tagurile pe produse mă fac să citesc suplimentar și să mă întreb dacă mi s-ar potrivi produsul respectiv. Mulțumesc că avem opțiunea de international delivery, nu știu ce aș face fără.

Care mi-e problema, de fapt? 

Englezii zic double standards, pe românește este simplu: IPOCRIZIA. Poți să îmi recomanzi astăzi un parfum care se găsește doar la într-un anumit magazin de cosmetice, mâine chipsuri și poimâine să faci campanie cu un discounter, ca săptămâna viitoare să îmi spui ce minunat este noul parfum cu esențe florale de la insert brand here, ce bune sunt semințele naturale de la brandul X și ce faine sunt hainele ediție limitată de la nu știu ce mare designer internațional de care cel mai probabil n-ai auzit până la invitația agenției de PR. Iar peste o lună o luăm de la capăt cu alte branduri, aceleași produse. Dar nu te aștepta să te cred și să cumpăr când faci o tonă de poze cu o mie de filtre, este totul despre tine, iar informația propriu zisă este un comunicat copy/paste de la echipa de PR. Nu, asta nu înseamnă trendsetter.

Trendsetter

  • trendsetter is a person or institution that starts a new fashion or trend.
  • a person, magazine, company, etc. that creates, espouses, or popularizes a trend or trends, as in fashions or ideas

De ce am scris textul ăsta lung?

De principiu, ca să mă conving singură că mai sunt și oameni cu putere în online în țara asta care pot livra calitate și nu calitate. Trebuie doar să-i căutăm. Și să găsim împreună o variantă să îi și susținem pentru calitate, nu pentru cantitate.

Last but not least

Voi ce cumpărați? Și de unde vă informați?

1 Comment

Write A Comment