Nu știu alții cum sunt, însă mie mi s-au întâmplat de-a lungul timpului tot felul de întâlniri spectaculoase, una dintre ele fiind cea cu regizorul Lucian Pintilie, în vara lui 2014, la Divan Film Festival. Când am citit că filmul „Balanța” (1992), co-producție România-Franța, regizată de Lucian Pintilie, va fi primul film românesc restaurat în format digital 4K, mi s-a părut spectaculos. În primul și primul rând pentru că mi se pare că această poveste culturală românească specifică – filmul românesc, începe să își piardă din strălucire pentru că local, nu pare că nicio autoritate, mai mică sau mai mare (a se citi Ministerul Culturii), nu mai susține acest tip de artă. Ca observator de pe margine, îmi pare că cel puțin în ultimul an, toată valoarea culturală națională s-a mutat în festivaluri mai mici sau mai mari de muzică. Desigur, sunt acei câțiva regizori care țin numele României încă pe afișele festivalurilor internaționale, iar noi, cei din bula culturală ne bucurăm pentru fiecare nominalizare, mergem la filme în sălile de cinema și susținem fenomenul pe cât se poate de mult. Dar e nevoie de mult mai mult. De aici și bucuria mea personală pentru această inițiativă.
Descoperă povești gastronomice prin abonare la newsletterul
UMAMI Moments
Restaurarea operei lui Lucian Pintilie este parte din programul Fundației9 – Fondul de cinema „Lucian Pintilie”, lansat anul trecut la inițiativa Corinei Șuteu, membră a Consiliului Director al fundației, cu acordul Cătălinei Pintilie, legatara artistului. Prin Fondul de cinema „Lucian Pintilie”, Fundația9 sprijină tinerii regizori de film aflați la debut și revitalizează patrimoniul artistic și creativ al marelui regizor.
Procesul de restaurare a durat peste 6 luni, a vizat îmbunătățirea imaginii și a sunetului și transpunerea filmului în format digital. Noua variantă a filmului „Balanța” va rula în cinematografele din România la începutul anului viitor.
Versiune restaurată a filmului „Balanța” va fi prezentată în premieră mondială la Lumière 2019 Grand Lyon Film Festival, festivalul fondat în memoria fraților Lumière, inventatorii cinematografului, care readuce în atenția publicului opere cinematografice restaurate. Cele două proiecții, din 15 și 17 octombrie 2019, vor fi prezentate de către Marie-France Ionesco și regizorul francez Christian Carion (nominalizat la Premiile BAFTA).
Negativul original al filmului a fost digitializat în 4K în laboratorul Hiventy, din Franța, iar restaurarea în 4K a fost realizată în România de studioul Avanpost Media, cu sprijinul și consultanța maestrului Florin Mihăilescu, director de imagine de film român și apropiat al regizorului Lucian Pintilie. Pe parcursul procesului de restaurare, din partea Avanpost Studio au fost implicați 3 profesioniști de sunet (Florin Tăbăcaru – mixaj și editare sunet, Dragoș Știrbu – editare dialoguri, Victor Miu – asistent editare sunet) și 5 profesioniști de imagine de film (Sebastian Plămădeală – Workflow Supervisor, Alex Stoica – tehnician, Irina Tomașu – tehnician, Andreea Nedelcu – tehnician și Claudiu Doagă – colorizare), sub coordonarea lui Carmen Rizac pe parcursul a peste 6 luni.
De ce este important să restaurăm filmele vechi? Un video de 20 minute îți explică aici.
Chapeau BRD, de altfel singura companie cu un program constant și coerent de susținere a culturii din România de ceva ani.
PS: probabil cel mai frumos necrolog a lui Lucian Pintilie
Photo credit: Fundația9